شکافنده ی دانش ها
بسم الله

قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) : انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی فانهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض و انکم لن تضلوا ان اتبعتم و استمسکتم بهما .
در مدح و منقبت پنجمین اختر آسمان ولایت :
ای مظهر فضیلت و ای مظهر سخا
ای آنکه جمع آمده در تو همه صفات
چشم فلک ز وسعت اندیشه تو مات
ای آیت طهاره و تقوا پناه دین
خورشید آسمان ولایت به پنجمین
ای عارف معارف اسلام و هم نجوم
ای آگه از علوم جهان باقر العلوم
دارد جهان به عز ولای تو افتخار
ای از تو مانده مکتب اسلام پایدار
باشد خدا به وسعت اندیشه ات گواه
سبحان من یمیت و یحیی و لا اله
ای زبده ی خلایق و ای بهترین بشر
دارد شهیر لطف کلامش ز تو اثر .
دوران امامت محمدبن علی (علیه السّلام)
چهارسال ازمحبت جدش حسین علیه السلام برخوردار گشت وسی وهشت سال ازحیات خودرا با پدرگذرانید ودوران امامت وی نوزده سال بود آن حضرت در حادثه عاشورا حضور داشت و حوادث واقعه عاشورا وشهادت امام حسین (علیه السّلام) را از نزدیک مشاهده کرد. هنگامی که ابن زیاد خاندان رسالت را به اسارت به دمشق فرستاد، از نزدیک مصیبت های آنان را مشاهده کرد ودراین باره فرمود :« من چهار ساله بودم که جدم حسین (علیه السّلام) کشته شد و شهادت وی و آنچه رادرآن وقت به ما رسید به یاد دارم» (1)
امتیازات امام محمد باقر (علیه السّلام)
امتیاز اول :
امتیاز دوم :
گرچه انتشار معارف شیعه به وسیله امام صادق (علیه السّلام) صورت گرفت ولی پایه گذاری آن را امام باقر (علیه السّلام) نمودند. امام درآن دوران مقدمات تاسیس یک دانشگاه بزرگ را پی ریزی نمودند و در آن دوران خفقان به نشر و گسترش احادیث نبوی و معارف بلند اسلامی مبادرت ورزیدند.» (2)
مناقب امام محمدبن علی (علیه السّلام)

سیره امام محمد باقر (علیه السّلام)
امام محمد باقر(علیه السّلام) ازمیان برادران خود، جانشین ووصی پدرش علی ابن الحسین (علیه السّلام) قرارگرفت. دانشمندان شیعه حدیث لوح را از دلایل امامت آن حضرت می دانند.حدیث لوح را جبرئیل بر پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و آن حضرت به فاطمه (س) سپرد و نام امامان در این حدیث روایت شده که پس علی بن الحسین (علیه السّلام) نام محمدبن علی (علیه السّلام) آمده است.(5)
روایت جابر نیز یکی دیگر از دلایل امامت آن حضرت است که رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به وی فرمود:« تو زنده خواهی بود تا فرزندی از فرزندان مرا که از نسل حسین (علیه السّلام) است دیدار کنی که نامش محمد است و علم و دین را به خوبی می شکافد»
دلیل دیگر امامت آن حضرت، برتری علمی وی می باشد زیرا در فضل ودانش سرآمد دانشمندان روزگار خود بود. جابربن یزید جعفی آن حضرت را وصی اوصیاء و وارث علوم انبیاء معرفی می کرد. امام باقر (علیه السّلام) فرمود: ما وارث رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و جمیع پیامبران (علیهم السّلام) هستیم.(6)
اوضاع سیاسی عصر امام محمد باقر (علیه السّلام)
1- فساد سیاسی :
2- انحرافات فرهنگی :
3- فساد اجتماعی :
امام محمد باقر در طی نورده سال امامت خود با سلیمان بن عبدالملک، در گذشته 99 هجری، عمربن عبدالعزیز، متوفی101 هجری و یزیدبن عبدالملک، در گذشته 105 هجری و هشام بن عبدالملک، متوفی 125 هجری همزمان بودند. منابع به ما نشان می دهند در ده سال نخست امامت محمد باقر (علیه السّلام)، خلفای مروانی مشکلات سختی برای آن حضرت فراهم نمی کردند، به ویژه در دوران عمر بن عبدالعزیز خلیفه نیکو کار اموی با اهل بیت (علیهم السّلام) به مهربانی رفتار کرد، وی دستور داده بود لعن و ناسزا بر علی (علیه السّلام) را از خطبه های جمعه حذف کنند. خمس را به بنی هاشم بدهند ، فدک را که معاویه تیول مروان ساخته بود، به اهل بیت (علیهم السّلام) بازگرداند. و به راه اندازی نهضت علمی جمع و تدوین حدیث، پس ازممنوعیت آن، کمک کرد. وی به امام باقر (علیه السّلام) توجه فراوان داشت به گونه ای که گفت :« خداوند اهل این خانه را از بزرگواری خالی نمی گذارد.» (7)
نه سال دیگر از امامت محمد باقر (علیه السّلام) همزمان با خلافت هشام بن عبدالملک بود. وی مردی دور اندیش ،سخگیر ،ستمگر ،بخیل و درشت خو بود.آن حضرت در این دوره سختی های بسیار کشید .یک بار هشام امام محمد بن علی (علیه السّلام) رابه دمشق احضار کرد وبه باد سرزنش گرفت .هنگامی که امام محمد باقر (علیه السّلام) پاسخ وی را گفت،وی ناراحت شد ودستور داد آند حضرت را به زندان انداختند.وی در زندان با رفتارش توجه بسیاری را به سوی خودجلب کرد،هشام ازین مسئله وحشت کردو دستور بازگشت امام محمد باقر (علیه السّلام) رابه مدینه منوره صادر کرد .
امام باقر با اتخاذ شیوه تقیه در برابرخلفای اموی ،تشیع راازحوادث هولناک به ساحل نجات رهنمون کرد آنگونه که می فرمود :«تقیه از دین من و پدران من است،هر که تقیه نکند دین ندارد.»
آن حضرت در سایه تقیه به کادرسازی وبازسازی وگسترش تشیع پرداخت وبه همین سبب برادرش زید را از قیام بازداشت وفرمود:«از خدا بترس درباره خودت که فردا کناسه کوفه به دار آویخته شوی». آن حضرت با حفظ موضع تقیه به تربیت و آموزش شیعیان می پرداخت ودر شرایط خفقان ووحشت ،اصلاحات فرهنگی را مقدم بر مبارزه بی حاصل می دانست ،ولی آن حضرت هیچ گاه از ادعای پیشوایی بر جامعه اسلامی دست بر نداشت وحقوق الاهی خود را بیان می کرد، آن گونه که فرمود:« ما خلیفه خدا ،نگهدارنده علم خداوند، وارثان وحی خداوحاملان کتاب خدا هستیم .پیروی از ما واجب ودوستی ما ایمان وکینه نسبت به ما کفر است .دوستدار ما در بهشت وغضب کننده به ما در دوزخ است .» «ما خاندان رحمت ،شاخه نبوت ومعدن دانش ومحل رفت و آمد ملائکه و پایگاه وحی الهی هستیم.»
امام باقر (علیه السّلام) همچون جدشان علی (علیه السّلام)، گاهی برای حفظ اسلام وحدود شعور آن در برابر دشمنان اسلام ،خلفا را راهنمایی می کرد،آن گونه که وقتی امپراطور روم شرقی ،عبدالملک بن مروان را تهدید کرد که اگر نقوش اسلامی را از روی سکه ها حذف نکنی و به روال گذشته برنگردانی ،دستور خواهم داد که بر روی سکه ها کلمات ناسزا نسبت به پیامبر شما ضرب نمایند ،عبدالملک پس ازمشورت با مشاورین خود،امام محمد باقر (علیه السّلام)را از مدینه احضار کرد وتهدید امپراطور روم را به آگاهی آن حضرت رساند.امام محمد باقر (علیه السّلام) پیشنهاد کرددر ضرابخانه ها سکه هایی از درهم ودینار ضرب کنند ودر یک طرف آن سوره توحید ودر طرف دیگر نام رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را ودر گرداگر د آن نام شهری که در آن سکه ضرب می شود وتاریخ ساخت آن،منقوش گردد.عبدالملک پیشنهاد آن حضرت را پذیرفت وبدین سان تهدید امپراطوری روم خنثی گردید.(8)
فرمانروایان دوران امام محمد باقر (علیه السّلام)

نهضت فرهنگی امام محمد باقر (علیه السّلام)
امام محمدباقر (علیه السّلام) با برگزاری جلسات تعلیمی مقام علمی اهل بیت (علیهم السّلام)را تبیین نمود وبنیان های فکری مکتب تشبع را پایه گذاری کرد.آن حضرت تلاش گسترده ای را برای پایه ریزی فقه ،حدیث وکلام وتفسیرشیعه وسیره ومغازی رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به عمل آورد،امام باقر (علیه السّلام)در احیای نهضت علمی وفرهنگی شیعه ،با جریانهای فکری ومذهبی انحرافی مواجه بود،
برخی از این اندیشه های انحرافی عبارت بودند از :
1- فعالیتهای فرهنگی وعلمی یهودیان :
2- فعالیت فرهنگی غلات :
3- عقاید انحرافی مرجئه :
4- عقاید خوارج :
5- پیروان ابوهاشم پسر محمد بن حنفیه :
امام باقر (علیه السّلام) با این گروه ها ،مناظره وگفت و گو می کرد و دیدگاه های تفسیری ،کلامی و فقهی مکتب اهل بیت (علیهم السّلام) را روشن می نمود و انحراف دیگر مذاهب وفرق را روشن می ساخت .آن حضرت برای اصلاح فساد اجتماعی به تربیت اخلاقی ودینی جامعه توجه فراوان داشت زیرا فساد،شادابی و طراوت جامعه اسلامی را برای کارو کوشش ، از بین می برد .
امام باقر (علیه السّلام) به منظور تثبیت و گسترش علوم خاندان رسالت ،به کادر سازی و آماده سازی یک نیروی راستین مدافع حقوق اهل بیت (علیهم السّلام) می پرداخت و می فرمود :«شیعیان ما نیستند مگر کسانی که از خدا بترسند وپیروی او را پیشه خود قرار دهند .و آنهاد به فروتنی وترس از خداوند و امانت داری وزیادی یاد خدا ونمازونیکی به پدرو مادرورسیدگی به همسایگان محروم و وام داران ویتیمان وراستگویی و خواندن قرآن و زبان از عیوب مردم باز داشتن شناخته می شوند و ایشان امین های ملت خود هستند .بدین سان امام باقر (علیه السّلام)یارانی صالح وشیعیانی استوار ومتشرع را برای آینده دشوار تشیع تربیت کردند .(11)
شاگردان امام (علیه السّلام)
از دیگر یاران معروف آن حضرت فضیل بن یسار و جابربن یزید جعفی و عبدالله بن میمون قداح بودند.
در میان شاگردان آن امام همام ،زراره بن اعین شیبانی و برادرانش در حدیث و فقه شیعه سهم بزرگی دارند .این خاندان اهل کوفه یکی از مراکز مهم فقه و حدیث شیعه بودند و نسل اند ر نسل در کار آموزش ونشر حدیث وفقه شیعه فعالیت داشت . زراره محدث،فقیه ،متکلم ،ادیب ونویسنده امامی متوفی 150 هجری از شاگردان امام باقر(علیه السّلام) وجعفر صادق (علیه السّلام)بود وی در علم کلام واستدلال بسیار توانمند گردید و کتابی به نام الاستطاعه والجبر داشت وروایات بسیاری از امام محمد بن علی (علیه السّلام)نقل کرده است .برادران وی حران و بکیر ،عبدالملک و عبدالرحمن از فقها و محدثین ادبا و شاگردان صادقین (علیهما السّلام)بودند .امام صادق (علیه السّلام) این خاندان از اصحاب پدرش وزراره را از پیشوایان وارکان زمین و نشانه های دین معرفی کرده است .(15)
مواضع امام باقر (علیه السّلام)
1- تشکیل حوزه های مخفی و تربیت شاگردانی در زمینه مسائل اعتقادی :
2- نشر علم اخلاق و تربیت باطنی افراد :
3- طرح مسئله امامت و ولایت :
4- ایجاد روحیه تحرک در مردم :
اصول بینش سیاسی امام محمد باقر (علیه السّلام)
2- استفاده از امر به معروف و نهی از منکر و پند موعظه به منظور اصلاح افراد جامعه
3- استفاده از اهرم قهر و قدرت در مقابله با ظلم و فساد
4- منع استفاده از روشهای ظالمانه برای اقامه حق
5- بیان و تبین ویژگیهای حاکمان صالح
ویژگیهای امام صالح را می توان این طور تقسیم بندی کرد:
الف: برخورداری از تقوای الهی نیروند ی که بتواند او را در برابر آفات قدرت و افتادن در دام حرام حفظ کند .
ب: دارا بودن حلم وبردباری به طوری که بتواند خشم خود را مهار نماید
ج: احساس پدری داشتن نسبت به مردم و زیر دستان وداشتن رفتاری نیکو وپسندیده

سیره عملی امام باقر (علیه السّلام)
2- زحمت در طلب رزق: امام در جواب مردی که اعتراض به کار کردن ایشان در گرمای تابستان برای طلب رزق داشت فرمودند :اگر مرگ من در همین حال برسد ومن بمیرم ،در حال عبادت و انجام وظیفه از دنیا رفته ام ،زیرا این کار عین اطاعت وبندگی خداست .
3- کمک به اقوام : امام می فرمودند :هیچ کار نیکی بهتر از رسیدگی به برادران وآشنایان نیست .
4- سلام برهمه
5- دعا
6- کثیرالذکر
7- اکرام سائل
8- کمک به مملوک(16)
آثار علمی امام باقر (علیه السّلام)
1- روایات : از امام محمد باقر (علیه السّلام)در منابع حدیثی اهل سنت همچون صحاح ششگانه و کتب اربعه شیعه ، چندین هزار روایت موجود است که راویان از آن حضرت نقل کرده اند .
2- کتاب تفسیر : این کتاب را یکی از یاران کوفی آن امام بزرگوار به نام ابوالجارود زیاد بن منذر نقل کرده است .
امام محمد باقر (علیه السّلام)سرانجام در هفتم ذی حجه سال 114هجری در حالی که پنجاه و هفت سال از عمر شریف وی گذشته بود ،به دستور هشام بن عبدالملک مسموم شد واز دنیا رفت ودر قبرستان بقیع در کنار پدر بزرگوارش مدفون گردید .از آن حضرت هفت فرزند به دنیا آمد که پنج نفرشان به نام های جعفر (علیه السّلام)، عبدالله ،علی ، زینب وام سلمه پس از پدرشان به حیات خود ادامه دادند .(17)
منابع تحقیق :
قرآن کریم
ـ الارشاد ،شیخ مفید ،محمد بن لعمان ،ترجمه وشرح سید هاشم رسولی محلاتی ؛ انتشارات اسلامیه ، تهران ، 1370
ـ التنبیه و الاشراف ، مسعودی ، علی بن حسین ، ترجمه ابوالقاسم پاینده ، انتشارات علمی و فرهنگی ، تهران ، 1365
ـ الفهرست ، ابن ندیم ، ترجمه محمدرضا تجدد ، امیرکبیر ، تهران ، 1366
ـ تاریخ ، ابن واضح یعقوبی ، ترجمه آیتی ، بنگاه ترجمه و نشر کتاب ، 1380
ـ تاریخ امامت ، اصغر منتظر القائم ، دفتر نشر معارف ، قم ، 1384
ـ رجال کمثی ، شیخ طوسی ، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، تهران ، 1382
- حیات فکری و سیاسی امامان شیعه ، رسول جعفریان ، انصاریان ، قم ، 1380
ـ شکافنده دانش ها ، مظفر حاجیان ، انتشارات همای رحمت ، اصفهان ، 1380
- فروع کافی ، کلینی رازی ، تصحیح علی اکبر غفاری ، دارالکتب الاسلامیه ، تهران ، 1367
پی نوشت ها :
1- تاریخ امامت ، اصغر منتظر القائم ، دفتر نشر معارف ، قم ، 1384
2- شکافنده دانش ها ، مظفر حاجیان ، انتشارات همای رحمت ، اصفهان ، 1380
3- تاریخ امامت ، اصغر منتظر القائم ، دفتر نشر معارف ، قم ، 1384
4- شیخ مفید ،محمد بن محمد بن لعمان ، الارشاد ، ترجمه وشرح سید هاشم رسولی محلاتی ؛ انتشارات اسلامیه ، تهران ، 1370
5- کلینی رازی ، فروع کافی ، تصحیح علی اکبر غفاری ، دارالکتب الاسلامیه ، تهران ، 1367
6- مسعودی ، التنبیه و الاشراف ، علی بن حسین ، ترجمه ابوالقاسم پاینده ، انتشارات علمی و فرهنگی ، تهران ، 1365
7- تاریخ ، ابن واضح یعقوبی ، ترجمه آیتی ، بنگاه ترجمه و نشر کتاب ، 1380
8- تاریخ امامت ، اصغر منتظر القائم ، دفتر نشر معارف ، قم ، 1384
9- شکافنده دانش ها ، مظفر حاجیان ، انتشارات همای رحمت ، اصفهان ، 1380
10- حیات فکری و سیاسی امامان شیعه ، رسول جعفریان ، انصاریان ، قم ، 1380
11- تاریخ امامت ، اصغر منتظر القائم ، دفتر نشر معارف ، قم ، 1384
12- رجال کمثی ، شیخ طوسی ، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، تهران ، 1382
13- همان منبع
14- واقعه
15- الفهرست ، ابن ندیم ، ترجمه محمدرضا تجدد ، امیرکبیر ، تهران ، 1366
16- شکافنده دانش ها ، مظفر حاجیان ، انتشارات همای رحمت ، اصفهان ، 1380
17- تاریخ امامت ، اصغر منتظر القائم ، دفتر نشر معارف ، قم ، 1384
تهیه و تنظیم : ملیحه اسلامیان
منبع : راسخون