حکم تقلب درآزمون ، استفاده از حقوق با مدرک تقلبی و . . .
بسم الله

همه ی مراجع تقلید تقلب را حرام می دانند!!
سوال: اگر فردی به جای فرد دیگری کنکور دهد و فرد دوم قبول شود حکم کار فرد اول چیست؟
هر گونه تخلّف از مقرّرات نظام جمهوری اسلامی حرام است. پس در فرض سۆال، فرد اول مرتکب عمل تقلّب و حرام شده است و میبایست استغفار کند و نفر دوم هم چون موجب تضییع حق دیگران شده، نمیتواند با استفاده از این نتیجه به دانشگاه رود.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
در هر صورت تقلب جایز نیست و باید توبه و استغفار نماید.
حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
گناه کرده است و باید استغفار کند.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
خطای بسیار بزرگ و معصیت کرده است.
حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
در فرض سۆال، فرد اول مرتکب عمل تقلب و حرام شده است و فرد دوم هم که در کنکور امتحان نداده است ورودش به دانشگاه شرعاً جایز نیست.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
هر گونه تخلف از مقررات نظام مقدس جمهوری اسلامی حرام است.
حضرت آیة الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی):
این کار حرام است، و چون موجب تضییع حق دیگران می شود، نفر دوم هم نمی تواند با استفاده از این نتیجه به دانشگاه رود.
(توجه: استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست انجام گرفته است)
سۆال: اگر دانش آموز یا دانشجویی در امتحانات با تقلب نمره ی قبولی کسب کند و به مرحله ی بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند، حکم استفاده از این مزایا چیست؟
به طور کلی همه ی مراجع تقلید تقلب در امتحانات درسی را حرام می دانند.
حضرت آیة الله خامنه ای(دام ظله):
تقلب حرام است، ولی اگر تخصص و مهارت لازم را برای کاری که برای آن استخدام شده دارد و مقررات استخدام رعایت شده، استخدام و دریافت حقوق اشکال ندارد.
حضرت آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
مشکل است، شرعاً نمی تواند از این مزایا استفاده کند.
حضرت آیة الله بهجت(ره):
باید آن درس را جبران کند.
حضرت آیة الله تبریزی(ره):
تقلب دروغ عملی است و جایز نیست و اگر کسی این کار را کرد و متصدی کاری شد که خبرویت نمی خواهد و مانند دیگران کار کرد، مانعی ندارد و در صورتی که آن کار خبرویت می خواهد و شخص مذکور خبرویت آن را ندارد، تصدی آن جایز نیست.
حضرت آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله):
تقلب در هر امری جایز نیست.
حضرت آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):
در صورتی که در یکی دو ماده ی درسی تقلب کرده باشد، هرچند کار خلاف کرده، ولی مدرک گرفته شده و ادامه ی تحصیل و استخدام با آن مدرک اشکال ندارد.
حضرت آیة الله سیستانی(دام ظله):
استفاده ی او اشکال ندارد، گرچه عمل او (تقلب) جایز نیست». (مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج 3، ص 211)
سوال: اگر کسی در کنکور تقلب کند و حق کسی را ضایع نماید، چگونه باید جبران کند و حلالیت بطلبد؟
دفتر حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):
تقلب حرام است و توبه کافی است.
دفتر حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):
باید انصراف دهد تا نفر بعد جایگزین او شود.

سوال: شخصی در دوران تحصیل خود با تقلب کردن مدرک گرفته و نهایتاً براساس همان نمرات اخذ مدرک کرده و با آن مدرک در اداره ای مشغول به کار شده است. از آن جایی که میزان حقوق و مزایای ایشان بر اساس مدرکش است.
الف- آیا حقوقی که در یافت می کند حلال است؟
ب- آیا استخدام این شخص اشکال دارد؟
ج- اگر نمی دانسته تقلب حرام است، حکم حقوق و استخدام او چیست؟
امام خمینی(ره):
ب) اگر شرایط علمی و اخلاقی استخدام در شما جمع است و از طرف دولت اسلامی اشکالی نیست مانع ندارد و حقوق دریافتی حلال است.
(استفتائات، 1380، ج 2، ص 50، س 138)
آیة الله بهجت(ره):
الف) اگر وظیفه آن شغل را بخوبی انجام دهد حقوقش حلال است.
ب) اگر استعداد و قابلیت بر آن شغل را دارد اشکال ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله تبریزی(ره):
در فرض سوال هر چند تقلب کردن در امتحان جایز نبوده است لکن چنانچه شخص برای کاری که به آن مشغول شده مهارت لازم را دارد و از عهده آن بر می آید حقوقی که از بابت کار مباح می گیرد برای او حلال است و می تواند در آن تصرف کند والله العالم.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
الف) تقلب حرام است.
ب) ولی اگر تخصص و مهارت لازم را برای کاری که برای آن استخدام شده را دارد و مقررات استخدام رعایت شده، استخدام و دریافت حقوق اشکال ندارد.
(مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، 1383، ج 3، ص 211)
آیة الله خویی(ره):
الف) تقلب حرام است.
ب) ولی اگر تخصص و مهارت لازم را برای کاری که برای آن استخدام شده را دارد و مقررات استخدام رعایت شده، استخدام و دریافت حقوق اشکال ندارد.
(استفتائات، 1381، ص 411 و 412، س 1317و 1318)
آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
الف) تقلب در امتحانات مدارس و دانشگاه ها جایز نیست اعم از این که از طریق کمک گرفتن از دانش آموز یا دانشجوی بغل دست باشد و از هر طریق نامشروع دیگر بر خلاف نظام است.
ب) استفاده او اشکال ندارد گرچه عمل او جایز نیست.
(فقه برای غرب نشینان، 1382، ص 170، م 225 و 233)
(مسائل جدید، ج 3، ص 212)
آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
الف) جایز نیست.
ب) حقوقی که دریافت می شود آن هم جایز نیست.
(استفتاء شفاهی از دفتر معظم له)
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
در فرض سوال اگر شخص مذکور از عهده وظایف مربوط به شغلش کاملاً بر می آید و از این جهت کمبودی ندارد استخدام ایشان و حقوق دریافتی اشکال ندارد هر چند با تقلب مرتکب خلاف شده باشد. واله العالم
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
الف) حقوقی که براساس مدرک تقلبی اضافه می گیرد حرام است.
ب) خیر استخدام اشکالی ندارد.
ج) فرقی نمی کند.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
در صورتی که در بعضی از مواد تقلب کرده کار خلافی کرده و باید توبه کند اما حقوق او حرام نیست.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
الف) جایز نیست.
ب) اگر بر خلاف مقررات حکومت اسلامی باشد جایز نیست.
(استفتاء شفاهی از دفتر هزار و یک مساله فقهی،1383 ، ج 2، ص 158، س 518 و ص176 با استفاده از س 591)
اخذ مدرک با تقلب در امتحان

سوال: تقلّب در آزمون و مواد امتحانی مدارس، ورودی دانشگاه ها، برای تعیین شغل و اعطای مدرک و... چه حکمی دارد؟
آیة الله بهجت(ره):
امر شایسته ای نیست بلکه اگر جلب حقّی کند یا حقّی را ضایع کند به نحوی مصداق ظلم به غیر باشد حرام قطعی است والله العالم.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله تبریزی(ره):
دروغ حرام است هر چند به فعل باشد و اینکه شخص چیزی را که از او نیست اظهار کند که از او است دروغ و حرام است و نیز مخالفت با مقررات اشکال دارد. والله العالم
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
تقلب جائز نیست.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله خویی(ره):
جایز نیست مخالفت نمودن نظام را علی کل حال (اختصاص به تقلب ندارد)
(استفتائات، ص 411 و 412، س 1317 و 1318)
آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
جایز نیست.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
جایز نیست.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
جایز نیست.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
ج) تقلب در امتحان در هر حال جایز نیست.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
بخش احکام اسلامی تبیان