حقیقت همیشه زنده تاریخ
بسم الله

تاریخچه زندگی امام
پدر ایشان آیت الله شهید، مرحوم سید مصطفی موسوی - فرزند برومند علامه ی جلیل القدر مرحوم سید احمد موسوی -است که بنا به گفته ی بعضی از خاندان جلیل صاحب « عبقات الانوار » می باشد .
مرحوم سید احمد موسوی که در نجف اشرف بوده اند بنا به دعوت و درخواست مرد نیکوکار و بزرگواری به نام « یوسف خان کمره ای » که برای زیارت به عتبات مقدسه مشرف شده بود به منظور ارشاد و پیشوایی اهالی «خمین» به آن سامان می رود و با دختر مرحوم « یوسف خان » ازدواج می کنند. که از فرزندانشان یک دختر و پسر به نامهای :« صاحبه » و « مصطفی » باقی می مانند .
مرحوم سید مصطفی نیز تحصیلات خود را در نجف اشرف و سامراء در عهد میرزای شیرازی دنبال کرده و در زمره ی علما و مجتهدین عصر خود قرار می گیرند و پس از بازگشت از نجف اشرف ، زمامت وپیشوایی اهالی خمین را عهده دارمی شوند . در تاریخ ذیحجه ی/1320 قمری در بین راه خمین - اراک مورد سوء قصد بعضی از اشرار قرار می گیرند ودر اصابت چند گلوله به کتف وکمر ایشان در سن 47 سالگی به شهادت می رسند .جنازه آن مرحوم به نجف اشرف منتقل گردیده و در آنجا دفن می شود .آیت الله شهید دارای سه پسر و سه دختر بودهاند که پسرهای ایشان عبارتند از : 1- سید مرتضی « معروف به پسندیده » که از علمای جلیل القدر ساکن قم بودند .
2- سید نورالدین که از محترمین مقیم تهران بودند .
3- سید روح الله ( امام خمینی ) که آخرین فرزند آن مرحوم می با شند.(1)
روح الله در پنج ماهگی به افتخار خانوادگی شهید نائل آمد .
پس از شهادت پدر تا سن 15 سالگی تحت سرپرستی مادر شجاع و با تقوایش « هاجر » وعمه ی با ایمان وپرهیز گارش « صاحبه خانم » بود ، و از آن پس این دو عزیز را از دست داد .
امام در نوجوانی از روحیه ای حماسی برخوردار بود و در فعالیتهای جهادی شرکت می کرد .
دفتر شعری که از دوران نوجوانی او بر جا مانده است نشانه ی رشد سیاسی و آگاهی او از جامعه است .
امام بخشی از علوم حوزوی را نزد برادرش آیت الله پسندیده و اساتید دیگر فرا گرفت و در سال 1298 ه.ش برای ادامه تحصیل به اراک رفت از محض آیت الله العضمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم بهره گیرد . امام پس مدت کوتاهی حاج شیخ به قم مهاجرت کرد واو نیز سال 1300هجری شمسی رهسپار حوزه قم گردید. با توجه به استعداد سرشاری که داشت تحصیلات خود را کامل کرد و در نتیجه از همه علوم حوزوی از ادبیات ، منطق ، فقه ، اصول ، فلسفه و کلام ، عرفان ، ریاضیات ، نجوم و اخلاق بهره مند گردید .معلم اخلاق او آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی ، استاد عرفان او آیت الله آقا میرزا محمد علی شاه آبادی واستاد خارج فقه و اصول وی آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی رضوان الله علیهم بودند (2)
تالیفات حاج مرزا جواد ملکی تبریزی اسرار الصلاة ، المراقبات ، لقاءالله ، حاشیه غایه الغصوی ، ترجمه ی عروةالوثقی می توان نام برد . از سال 1340 که حوزه قم تاسیس شد تا سال 1343 که ایشان رحلت کرد ، عده ای از درس اخلاق او استفاده کرده اند که یکی از آنها حضرت امام خمینی بوده است. امام خمینی در تالیفات خود از کتابهای ایشان مطلب نقل می کنند ودر کتاب «سر الصلاة » به مطالعه ی کتابهای ایشان سفارش می کند .
امام خمینی رضوان الله علیه کتابهای « فصوص » مفاتیح الغیب ومنازل السائرین را که هر سه از کتابهای مهم عرفان است نزد مرحوم آیت الله آقا میرزا محمد علی شاه آبادی خواندند. امام خمینی شیفته مرحوم شاه آبادی بودند و مکرر در صحبت های خود و نیز در بسیاری از آثار خود مانند « مصباح الهدایه »،« اربعین »،« تعلیقه بر فصوص »،« تعلیقه بر مصباح الانس» از ایشان به عظمت یاد و گاهی مطلبی نقل می کنند.
امام از حدود سال 1345 تا سال فوت استاد حائری یزدی یعنی 1355 از درس فقه واصول این علا مهء جلیل بهر ه مند شدند وهمیشه از ایشان با عظمت و تجلیل یاد می کردند .(3)
امام خمینی علاوه بر مقام ممتاز فقاهت، در علوم هیئت ،فلسفه ،حکمت و عرفان نیز دارای مهارتی ویژه و تخصصی کامل می باشد . استاد ایشان در علم هیئت مرحوم شیخ علی اکبر یزدی ( معروف به حکیم ) می باشند و فنون مختلفه کتب عرفان ، حکمت و فلسفه را از مهذب مرحوم شیخ محمد علی شاه آبادی فرا گرفته است.
در راه تکامل
از خدمات علمی امام قبل انقلاب بعد فوت مرحوم آیت الله حائری انجام دادند، تصیح و چاپ و انتشار « عبقات » بود .ابتدا جلدی را که مربوط به غدیر است ،چاپ و منتشر کرد.در نجف و بورسای ترکیه « تحریر الوسیله » را نوشت . شیعه رساله ای به این خوبی و جامعی نداشت. این رساله که دوره کامل فقه است، بهترین یادگار حضرت ایشان برای عالم تشیع است . (5)
زندگی نوین
که پسران ایشان عبارت بودند از :
1- شهید حجت السلام والمسلمین حاج سید مصطفی خمینی
2- مرحوم حجت السلام سید احمد خمینی .
نمونه ای از ابعاد شخصیتی امام
امام که از نوجوانی دارای نبوغ و جامعیت بود، به سرعت مراحل علمی را طی کرد و در سن 25 سالگی به اجتهاد رسید و در زمره مجتهدین و نوابغ قرار گرفت .27 سالگی به تدریس فلسفه پرداخت ، پس از چند سال تدریس دروس سطح حوزه بر کرسی درس خارج فقه و اصول نشست و در کنار آن درس اخلاق خود را نیز محفل پرورش روح تشنگان وادی اخلاق نمود. حضور او در قم که بسان ستاره ای در آسمان علم و عرفان میدرخشید و به عنوان استادی توانمند وجامع تجلی می کرد و از همین رهگذر بود که شاگردانی گرانقدر چون شهید آیت الله مطهری و شهید آیت الله دکتر بهشتی از محضر درسش طلوع کردند .
فرزانگی و فرهیختگی فوق العاده امام از همان اوایل آشکار بود و خبر از آینده شکوهمند او می داد.
« مرحوم قاضی که عمو زاده علامه طباطبایی و از رفقای امام بود بسیار اهل ذکر بود، ایشان در زمان طلبگی هم پیشگویی داشته و به امام عرض کرده بود که شما بعدا جزء علما خواهید شد.» (8)
در تاریخ عمر با برکت امام حوادث مهمی پیش آمد که در کمال و تجربه او نقشی بسزا داشتند. جنگ جهانی ، مبارزات شهید مدرس با رضا شاه ، مبارزات آیت الله کاشانی، روی کار آمدن آتاتورک در ترکیه و اسلام زدایی او در آن کشور و روی کار آمدن رضا شاه و اسلام ستیزی او ، به قدرت رسیدن ملی گرایان چون مصدق مسائل مهم آن حوادث را تشکیل می دهند.
مبارزات امام که که از نوجوانی آغاز شده بود در حوزه علمیه قم ، در سطحی گسترده ادامه یافت و همواره به مناسبت ، با انحرافات دستگاه سلطنتی شاه مبارزه می کرد و بر علیه آن سخنرانی کرده و اعلامیه صادر نمود .
واقعه پانزده خرداد 1342
تبعید امام
امام درباره تبعید خود می فرماید: « تبعید من به ترکیه و از آنجا به عراق موجب نگرانی نیست.چون در راه ایفای وظیفه برای دفاع از احکام اسلام و مصالح مسلمین و جلوگیری از نفوذ اجانب به ممالک اسلامی و دفع ظلم و ستم کاری صورت گرفت .» (9)
پس از ورود به عراق در نجف اشرف به تدریس پرداخت وکتب وخدمات علمی اش در معرض استفاده شیفتگان معارف الهی قرار گرفت .
او در عراق نیر مبارزه را ادامه داد و مردم را با اعلامیه و سخنرانی که نوار آن به ایران می آمد آگاه می کرد .در آبان 1356 عمال شاه فرزند بزرگوارش آیت الله حاج سید مصطفی را به شهادت رساندند . امام که فرزند دانشمند وبا فضیلتش که امید اسلام و مسلمین بود بسیار علاقه داشت فرمود :« یک الطاف خفیه ای خداوند تبارک و تعالی دارد که ماها علم به آن نداریم ». (10)
به دنبال این شهادت که لطف خفی الهی بود موج حرکتهای مردمی به رهبری روحانیت خط امام شدت گرفت تا این که امام را مجبور به ترک خاک عراق کردند. ابتدا کویت را برای اقامت اختیار کرد، اما مقامات کویتی موافقت نکردند و به فرانسه در دهکده نوفل لوشاتو از توابع پاریس رفت و از آن جا نهضت عظیم اسلامی مردمی را هدایت کرد .
مراحل شروع پیروزی انقلاب
« من به پشتیبانی این ملت ، دولت تعیین می کنم ، من توی دهن این دولت می زنم ، من دولت تعیین می کنم .» (11)
پیروزی انقلاب اسلامی ایران
تشکیل حکومت
در تاریخ 12 فروردین بود که ملت ایران با 2 / 98 به جمهوری اسلامی رای « آری » دادند و نظام اسلامی تثبیت گردید و از این پس دشمنان اسلام به کار شکنی پرداختند و دشمنان شخصیتهای بسیاری را ترور کردند که مهمترین آنها شهید آیت الله مطهری بود که از پیشگامان شهادت به دست آنها بود و 72 تن از یاران امام که در راس آنها شهید مظلوم آیت الله بهشتی بود را به شهادت رساندند. در باغ سبز شهادت باز شده بود و شخصیتهای فراونی بر جمع گلهای این گلستان افزود شدند و البته جنگ و خیل شهدای آن قصه ای بزرگ دارد.
امام در طول ده سال بعد از پیروزی انقلاب بارها پوزه آمریکا را به خاک مالید و سطوت ابر قدرتی او را لگد مال کرد و به ملت ایران آموخت که با آمریکا جز با شدت عمل قدرت نمی توان مبارزه کرد .
روح خدا به خدا پیوست
خبرگزاری فرانسه می گوید : ملت ایران برای تشییع امام از خود چیزی کم نگذاشت .(14)
شبکه تلویزیونی سی - تی - وی کانادا می گوید : مراسم تشییع آیت الله خمینی به بزرگترین تظاهرات تاریخ تبدیل شد.(15)
ویژگی های روحی و رفتاری امام خمینی «قدس سره»
روح ادب
راز و نیاز با خدا
«امام در عین این که تمامی شجاعتها و بی باکی ها در را ه خدا ، در جانش تبلور پیدا کرده است ، ولی هیچ گاه از اذکار و نوافل و مستحبات غافل نمی ماند. حتی در حال قدم زدن تسبیح در دست گرفته و ذکر و زیارت می خواند. امام روزانه چندین نوبت قران می خواند با همان صدای ملکوتی .... ایشان در هر فرصت مناسبی که پیش می آمد، قران می خواند و معمولا بعد از نماز صبح ،قبل از نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء ویا در هر فرصت دیگر ،مقید به این مستحب الهی بودند و ما بارها که در ضمن روز خدمت ایشان می رسیدیم امام را مشغول قرآن می یافتیم ... در منزلِ خیابان در بند شمیران ، بارها امام را با همان صدای ملکوتی که آهنگ تسبیح و تقدیس فرشتگان را تداعی می کرد ، مشغول خواندن دعای کمیل دیدیم .(18)
تقوا
آیت الله حسین مظاهری می گوید : « بیش از 12 سال که در دروس عالیه ی ایشان شرکت داشته ام در این مدت یک عمل مکروه از ایشان ندیدم بلکه اگر شبهه مراء ( خودنمایی ) و شبهه ی غیبت و دروغی و ... پیش می آمد حالت نگرانی به خوبی از ایشان نمایان می شد » ( 20 )
اطمینان و توکل امام خمینی
نویسنده ای مسیحی که 22 بهمن به ایران آمده بود پس از مراجعت می گوید : خیلی چیزهای انقلاب اسلامی مرا جذب کرد ولی مهم تر از هر چیز خاطره ی من از رهبر انقلاب ایران بود من با اینکه خیلی از شخصیت ها و سیاستمداران جهانی را دیده ام ؛ ولی تا به حال کسی را مانند این گونه صمیمی و مطمئن و آرام ندیده ام ، در حسینیه ی جماران او را دیدم ، در عین حالی که مردی انقلابی و خستگی ناپذیر است ولی گویا دنیایی از آرامش و اطمینان او را همراهی می کند . (21)
تهذیب نفس
عشق به خدا
آزادگی
همسانی با مردم ضعیف
امام خمینی واقعاً به این دستور عمل کرد . البته این گونه نبود که او زندگی بهتری داشته باشد و به هنگام رهبری بخواهد خود را در حد پایین تری آورد ، همسان با ضعفا قرار دهد بلکه به طور طبیعی زندگی امام زاهدانه و همسان با فقرا بود .
شهادت طلبی
« اگر ما با دست جنایتکار آمریکا و شوروی از صفحه ی روزگار محو شویم و با خون سرخ شرافتمندانه با خدای خویش ملاقات کنیم بهتر از آن است که در زیر پرچم ارتش سرخ شرق و سیاه غرب زندگی اشرافی داشته باشم » (25)
انتقاد
اعتراف به تقصیر
در پایان وصیت نامه سیاسی الهی خود می فرماید :
« من در طول مدت نهضت و انقلاب ، به واسطه ی سالوسی و اسلام نمایی بعضی افراد ، ذکری از آنان کرده و تمجیدی نموده ام که بعد فهمیدم از دغل بازی آنان اغفال شده ام . آن تمجیدها در حالی بود که خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار می نمایاندند و نباید از آن مسائل سوء استفاده شود و میزان در هر کسی حال فعلی او است » (27)
تواضع
امام با موقعیت بلند مرجعیت و رهبری جهان اسلام همواره تواضع می کرد و می فرمود : « اگر به من بگویند خدمتگزار ، بهتر از این است که بگویند رهبر . رهبری مطرح نیست ، خدمتگزاری مطرح است . اسلام ما را موظف کرده که خدمت کنیم . خدمتگزاری مطرح است » (28)
از فضائل اخلاقی امام خمینی (ره) هر چه بگوییم و بنویسیم کم گفته و نوشته ایم پس به همین مطالب کم بسنده می کنیم و در خاتمه از کتاب چهل حدیث امام مطلبی را می نویسم تا شاید با مطالعه آن از حال غفلت بیدار شوم :
تا فرصت داری به حساب خودت رسیدگی کن .
منابع تحقیق :
ـ برداشتهایی از سیره ی امام خمینی ، ج 1 ، موسسه ی نشر و تنظیم آثار امام خمینی ، 1380 .
ـ بررسی و تحلیلی از نهضت امام خمینی ، سید حمید روحانی ، انتشارات راه امام ، تهران ، 1375 .
ـ پا به پای آفتاب ج 2 ، 3 ، امیر رضا ستوده ، نشر پنجره ، 1382 .
ـ تا مرز عصمت ، غلامعلی رجایی ، نسل کوثر ، تهران ، 1381 .
ـ چهل حدیث ، امام خمینی ، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ،1376 .
ـ خلوتی با خویش ، غلامعلی رجایی ، پیام آزادی ، تهران ، 1383 .
ـ سرگذشت های ویژه از زندگی امام خمینی ، ج 3 ، موسسه نشر و تنظیم امام خمینی ، 1381 .
ـ سیمای امام خمینی ، محمد رضا اکبری ، پیام عترت ، 1381 .
ـ سیمای فرزانگان ، رضا مختاری ، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، 1380 .
ـ صحیفه ی نور ، ج 5 ، امام خمینی ، موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی ، 1384 .
ـ کلمات قصار امام خمینی ، موسسه نشر و تنظیم امام خمینی ، 1382 .
ـ مجله ی حضور ، شماره ی 15 ، بهمن 1370 .
ـ نهج البلاغه ، محمد دشتی ، نشر مشرقین ، 1380 .
ـ وصیت نامه ی سیاسی الهی امام ، موسسه ی نشر و تنظیم آثار امام خمینی ، 1383 .
ـ ویژگی هایی از زندگی امام خمینی ، موسسه ی نشر و تنظیم آثار امام خمینی ، 1381 .
پی نوشت ها :
1 ـ بررسی و تحلیلی از : نهضت امام خمینی ، سید حمید روحانی ، انتشارات راه امام ، تهران ، 1375 .
2 ـ سیاسی امام خمینی ، محمد رضا اکبری ، پیام عترت ، 1381.
3 ـ پا به پای آفتاب 2 ، امیررضا ستوده ، نشر پنجره ، 1382 .
4 ـ بررسی و تحلیلی از : نهضت امام خمینی ، سید حمید روحانی ، انتشارات راه امام ، تهران ، 1375 .
5 ـ پا به پای آفتاب 3 ، امیررضا ستوده ، نشر پنجره ، 1382 .
6 ـ بررسی و تحلیلی از : نهضت امام خمینی ، سید حمید روحانی ، انتشارات راه امام ، تهران ، 1375 .
7 ـ خلوتی با خویش ، غلامعلی رجایی ، پیام آزادی ، تهران ، 1383 .
8 ـ سرگذشت های ویژه از زندگی امام خمینی ، ج 3 ، موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی ، 1381 .
9 ـ صحیفه ی نور ، امام خمینی ، موسسه ی نشر و تنظیم آثار امام خمینی ، 1384 .
10 ـ صحیفه ی نور ، امام خمینی ، موسسه ی نشر و تنظیم آثار امام خمینی ، 1384 .
11 ـ همان منبع .
12 ـ کلمات قصار امام خمینی ، موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی ، 1382 .
13 ـ صحیفه ی نور ، ج 5 ، امام خمینی ، موسسه ی نشر و تنظیم آثار امام خمینی ، 1384 .
14 ـ مجله ی حضور ، بهمن 1370، ص 89 .
15 ـ مجله ی حضور ، شعار 15 ، ص 289 .
16 ـ تا مرز عصمت ، غلامعلی رجایی ، نسل کوثر ، تهران 1381 .
17 ـ همان منبع ، ص 37 .
18 ـ سیمای فرزانگان ، رضا مختاری ، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ی علمیه قم ، 1380.
19 ـ برداشتهایی از سیره ی امام خمینی ، ج 1 ، ص 55 ؛ موسسه ی نشر و تنظیم آثار امام خمینی ، 1380 .
20 ـ سرگذشت های ویژه از زندگی امام خمینی ، ج 5 ، ص 162 ، موسسه ی نشر و تنظیم آثار امام خمینی ، 1381 .
21 ـ ویژگی هایی از زندگی امام خمینی ، ص 127 ، موسسه ی نشر و تنظیم آثار امام خمینی ، 1381 .
22 ـ کلمات قصار امام خمینی ، ص 66 ، موسسه ی نشر و تنظیم آثار امام خمینی ، 1382 .
23 ـ همان منبع.
24 ـ نهج البلاغه ، خطبه ی 200 ، محمد دشتی ، نشر مشرقین ، 1380 .
25 ـ وصیت نامه ی سیاسی الهی امام ، موسسه ی نشر و تنظیم آثار امام خمینی ، 1383 .
26 ـ پا به پای آفتاب ج 3 ، امیر رضا ستوده ، نشر پنجره ، 1382 .
27 ـ وصیت نامه ی سیاسی الهی امام ، موسسه ی نشر و تنظیم آثار امام خمینی ،1383
28 ـ صحیفه ی نور ، ج 10 ، امام خمینی ، موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی ، 1384 .
29 ـ چهل حدیث ، ص 41 ، امام خمینی ، موسسه ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی ، 1376 .
منبع : راسخون