مسجدحضرت ولی عصرصلوات الله علیه_ پوده

مرکز فرهنگی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف وتبلیغات اسلامی شهداء پویاشهر(پوده)

مسجدحضرت ولی عصرصلوات الله علیه_ پوده

مرکز فرهنگی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف وتبلیغات اسلامی شهداء پویاشهر(پوده)

مسجدحضرت ولی عصرصلوات الله علیه_ پوده

بسم الله
نمایی ازبنای خیری که مرحوم حاج حیدرعلی دهقانی وحاجیه خانم اللهیاری به توفیق الهی وباکمک عاشقان قرآن وعترت علیهم السلام از خود بجای گذاشتند.روحشان شادورحمت الهی قرینشان
(وفات1391و1392) .(مسجد حضرت ولی عصرعجل الله تعالی فرجه الشریف ـ پوده)

آخرین نظرات
  • ۳۰ مرداد ۹۷، ۱۸:۲۸ - موزیلاگ ..
    تشکر (:

کربلا و کربلای زمانه

جمعه, ۷ تیر ۱۴۰۴، ۰۴:۱۹ ب.ظ

بسم الله 

تحلیل تطبیقی ورود امام حسین علیه‌السلام به کربلا با وضعیت معاصر امت اسلامی

چکیده

واقعه ورود امام حسین علیه‌السلام به سرزمین کربلا، تنها حادثه‌ای تاریخی نیست، بلکه الگویی تمدنی و راهبردی برای مواجهه با سلطه و انحراف در هر عصر و دوره‌ای است. این نوشته با تکیه بر منابع تاریخی معتبر، چگونگی ورود و استقرار امام حسین علیه السلام در کربلا را بررسی کرده و آن را با وضعیت معاصر امت اسلامی – به‌ویژه در پرتو سلطه‌طلبی غرب و مقاومت امت – تطبیق داده است. نتیجه آن‌که واقعه عاشورا نه‌تنها الهام‌بخش مقاومت در برابر ظلم زمانه است، بلکه مسیر عملی زمینه‌سازی ظهور حضرت بقیة‌الله سلام الله علیه را نیز ترسیم می‌کند.

واژگان کلیدی: امام حسین علیه السلام، کربلا، مقاومت، سلطه جهانی، نظام استکبار، زمینه‌سازی ظهور، تحلیل تطبیقی

 

۱. مقدمه

تاریخ اسلام صحنه‌هایی از تقابل تاریخی حق و باطل را به نمایش گذاشته که هر یک می‌تواند به‌مثابه نقشه راهی برای تمدن‌سازی دینی در عصر حاضر مورد واکاوی قرار گیرد. در این میان، نهضت عاشورا و به‌ویژه ورود امام حسین علیه السلام به کربلا، نقطه‌ای محوری برای تحلیل چگونگی مواجهه با ظلم و ساخت قدرت است. این نوشته در تلاش است با بررسی مستند منابع تاریخی و تحلیل تطبیقی آن با وضعیت فعلی امت اسلامی، جایگاه عاشورا را در نظریه‌پردازی مقاومت و تحقق ظهور بررسی کند.

 

۲. پیشینه تاریخی ورود امام حسین علیه السلام به کربلا

۲.۱ زمان و مکان ورود

براساس گزارشات تاریخی همچون الارشاد شیخ مفید و تاریخ طبری، امام حسین علیه‌السلام در روز دوم محرم سال ۶۱ هجری قمری وارد سرزمینی شد که به نام «کربلا» شهرت داشت. منطقه‌ای در نزدیکی رود فرات، بی‌آب، بی‌درخت و دور از مسیرهای اصلی، که در آنجا توقف اجباری بر کاروان حسینی تحمیل شد.

۲.۲ استقرار و آماده‌سازی خیمه‌گاه

در برخی منابع آمده است که امام علیه السلام زمین کربلا را از قبیله‌ای از بنی‌اسد خریداری کرد (ابن نما، مثیر الأحزان، ص ۴۳) تا در آن دفن شوند و شائبه غصب از بین برود. امام پس از استقرار، تدابیری دفاعی ازجمله حفر خندق در اطراف خیمه‌گاه اتخاذ کرد.

 

۳. تحلیل تطبیقی: کربلا و وضعیت امت اسلامی در عصر حاضر

۳.۱ نظام سلطه در دیروز و امروز

حکومت اموی، نماد تمرکز قدرت، فساد سیاسی، و انحراف دینی در قالب خلافت بود. امروز نیز، نظام سلطه جهانی – متشکل از ایالات متحده، ناتو، و رژیم صهیونیستی – همان شاخصه‌های یزید را در سطح جهانی بازتولید می‌کند: تحمیل اراده سیاسی، مصادره مفاهیم دینی، و استفاده از دین برای بقای قدرت.

۳.۲ محاصره تاریخی کاروان حسینی و امت اسلامی

سپاه حرّ، کاروان امام را به‌اجبار در منطقه‌ای خشک و بی‌دفاع متوقف ساخت. این محاصره، به شکل نمادین، با محاصره اقتصادی، رسانه‌ای، نظامی و سیاسی ملت‌های آزاده در قرن ۲۱ تطابق دارد. خیمه‌گاه امروز، سنگرهای مقاومت در یمن، فلسطین، لبنان، سوریه و ایران است.

 

۴. عاشورا به‌مثابه الگوی زمینه‌سازی ظهور

۴.۱ از شهادت تا انتظار

زیارت ناحیه مقدسه، امام زمان سلام الله علیه را در حال سوگواری بر جد مظلومش نشان می‌دهد. این رابطه معرفتی میان "عاشورا" و "ظهور"، به‌وضوح مفهومی تمدنی را ارائه می‌دهد: یاران واقعی قائم علیه السلام، از مکتب کربلا برخاسته‌اند.

۴.۲ شاخصه‌های زمینه‌ساز عاشورایی در عصر ظهور

  • بصیرت سیاسی: شناخت دشمن و تحلیل جبهه‌های نبرد نرم

  • آمادگی جهادی: تجهیز فکری، اقتصادی و نظامی

  • تشکیل امت جهانی: فراتر از مرزهای جغرافیایی و نژادی

  • روحیه ایثار و شهادت: برخاسته از ایمان و هدف‌مندی

 

۵. نتیجه‌گیری

ورود امام حسین علیه السلام به کربلا، نه‌فقط آغازی بر یک قیام، بلکه استقرار عقلانیتی الهی در مواجهه با فساد و ظلم بود. امروز نیز امت اسلامی، در کربلای زمانه خود، باید این عقلانیت عاشورایی را در مواجهه با نظام سلطه، نفاق داخلی، و جنگ‌های شناختی به‌کار گیرد. بازتولید گفتمان عاشورا در قالب مقاومت فعال، شرط تحقق نصرت و زمینه‌سازی برای ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

نگارنده : خادم الحسین مجتبی دهقانی

۰۴/۰۴/۰۷
مجتبی دهقانی پوده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی